2019/2020
ROK SZKOLNY 2019/2020
DZIECI 4- 5-6 LETNIE INNOWACJA “GŁÓWKA PRACUJE, LICZY I KODUJE”
Rozwój cywilizacji, odkrycia naukowe, rozwój systemów społecznych powodują, że w dzisiejszym świecie wzrasta zainteresowanie nowymi technologiami. Są one niezastąpione w rozwiązywaniu wyzwań, przed którymi stoi współczesne, cyfrowe pokolenie. „Główka pracuje, liczy i koduje” to program opierający się na założeniu uznającym programowanie za kluczową kompetencję XXI wieku, trzeci (obok języka ojczystego i jednego języka obcego) – język, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Nauczanie programowania nie jest celem samym w sobie, ale wzbogaca nauczanie, integruje i rozwija treści w nim zawarte w twórczy sposób.
Innowacja obok przekazania uczestnikom zajęć konkretnej wiedzy i umiejętności ma na celu aktywizację dzieci oraz pomoc w przełamaniu ich wewnętrznych oporów, jak również dostrzeżenie swojej wartości. Umiejętnie podsunięte wskazówki, sposoby analizowania danych mogą stać się dla dziecka doskonałą pomocą w poruszaniu się po współczesnym labiryncie informacji. Wyposażą dziecko w aparat ułatwiający odróżnianie danych istotnych od zbędnych i wspomagający twórcze przetwarzanie i kreowanie rzeczywistości.Z naszych obserwacji wynika, iż dzieci posiadają różne umiejętności przyswajania wiedzy, jednakże dominującym jest kinestetyczny, co oznacza, iż zdobywaniu wiedzy i umiejętności towarzyszy im duża aktywność ruchowa oraz poznawcza. Ponadto większość dzieci stanowią wzrokowcy. Takie sposoby przetwarzania informacji są niewątpliwie zasobem zespołów, jednakże pojawiają się również trudności z koncentracją uwagi, co ma wpływa na jakość i prawidłowość wykonywanych zadań. Biorąc pod uwagę specyfikę funkcjonowania poszczególnych dzieci oraz całej grupy a także fakt, iż podstawą w edukacji są osobiste doświadczenia dzieci, pojawiła się potrzeba napisania innowacyjnego programu wspomagającego rozwój dzieci przy uwzględnieniu kinestetycznego i wzrokowego stylu nabywania różnych umiejętności. Ponadto podstawową formą aktywności dziecka przedszkolnego jest zabawa. To w niej zapoznajemy się ze skomplikowanymi koncepcjami, poglądami i emocjami. Poprzez zabawę dzieci zdobywają różne umiejętności, uczą się rozwiązywać problemy wtedy, kiedy z pełnym zaangażowaniem bawią się w gry przeznaczone specjalnie dla nich, które stymulują zarówno ciało, jak i umysł. Zabawa to najkorzystniejsza forma pracy z dzieckiem aktywnym psychoruchowo, gdyż angażuje wszystkie zmysły.
Innowacja stanowi zatem wzbogacenie programu edukacyjnego o oddziaływanie wielozmysłowe w edukacji matematycznej a w szczególności logiczne myślenie. Uzupełnienie o takie oddziaływania wspiera bazę, w oparciu o którą dziecko tworzy pojęcia i wszechstronne umiejętności m.in. matematyczne, językowe, społeczne, wspiera korektę zaburzeń, promuje rozwój.
CEL GŁÓWNY INNOWACJI :
Zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego, innowacja ma na celu:- Rozwijanie postawy intelektualnej i emocjonalnej wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytycznym myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności i analizowaniu zjawisk w codziennym życiu.
- Doskonalenie umiejętności językowych;
- Rozwijanie umiejętności nabywania wiedzy jako sposobu zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji;
DOBÓR TREŚCI KSZTAŁCENIA
Treści nauczania - podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest zgodna z obowiązującymi treściami.
- Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
- Rozwijanie kompetencji społecznych.
- Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Metody nauczania:
- metody oparte na praktycznej działalności dzieci
- metody aktywizujące: burza mózgów, gry dydaktyczne, symulacyjne, gamifikacja, metoda projektowa
1. Praca indywidualna (jednolita, zróżnicowana) .
2. Praca zbiorowa (jednolita, zróżnicowana):
- praca w grupach
- praca z całą grupąŚrodki dydaktyczne: zasoby Internetu – scenariusze Mistrzów Kodowania, mata do kodowania, zasoby audio i video, własne narzędzia dydaktyczne, gry.
OCZEKIWANE EFEKTY WDROŻENIA INNOWACJI
- Wyposażenie dzieci w umiejętności posługiwania się algorytmami.
- Pełny poziom ociągnięcia założonych celów w odniesieniu do wymagań programowych dostosowanych do możliwości dziecka.
- Poprawa jakości poznawania otaczającego świata.
- Wzrost kreatywności.
- Umiejętność logicznego myślenia i wnioskowania.
- Umiejętność współpracy w grupie.
- Dzielenie się swoją wiedzą z rówieśnikami.
- Zwiększenie świadomości dzieci nt. bezpiecznego korzystania z urządzeń technologicznych.
GRUPA USZATKI- INNOWACJA "ŻYJ W ZGODZIE Z NATURĄ"
W naszym Przedszkolu od dawna realizuje się treści z zakresu edukacji ekologicznej kształtując u dzieci prawidłowe postawy wobec środowiska, które je otacza. W obecnych czasach duże znaczenie mają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, recycling oraz ochrona środowiska. Już od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieci, że nie mamy prawa niszczyć przyrody- jesteśmy jej częścią. W trakcie innowacji dzieci poznają przyrodę poprzez własne działania i eksperymentowanie, samodzielnie odkrywając tajniki przyrody gromadząc nowe doświadczenia. Wiedza zdobyta w ten sposób jest pełniejsza i trwalsza.
Cele ogólne:
- Rozwijanie zainteresowań uczniów problematyką ekologiczną.
- Kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody.
- Propagowanie ekologicznego stylu życia.
- Wzbudzenie chęci i motywów do działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska.
Praca w grupie realizujące czynności w oparciu o zajęcia prowadzone z całą grupą, w małych zespołach i indywidualnie w ciągu pobytu dziecka w przedszkolu z zachowaniem zalecanych warunków i sposobów realizacji. Nauczyciel będzie pracował w oparciu o podstawę programową oraz wybrany program wychowania przedszkolnego, który zostanie wzbogacony o treści zawarte w projekcie edukacyjnym.
GRUPA GUMISIE- INNOWACJA "KREATYWNE ZABAWY PLASTYCZNE"
W przedszkolu zajęcia plastyczne pełnią szczególną rolę. Kształtują i rozwijają wrażliwość na piękno otaczającej nas rzeczywistości. Wzbogacają aktywność umysłową, pobudzają wyobraźnie i wyzwalają inicjatywę twórcza, kształtują osobowość oraz wzbogacają przeżycia. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka. Podstawą skutecznego funkcjonowania we współczesnym świecie jest postawa twórcza. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować rozwijać. Jak pokazuje praktyka kształcenie rozwijanie umiejętności artystycznych stanowi podstawę rozwoju twórczości dziecięcej. Rozbudzanie zainteresowania sztuka, plastyką, odkrywanie w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania. W procesie samego tworzenia dziecko doznaje silnych przeżyć, a w swoich pracach ujmuje własne myśli i uczucia. Natomiast nauczyciele poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznają swoich wychowanków, ich emocje, aktualne samopoczucie, lęki radości, rozwój intelektualny, zainteresowania. Jednym z celów pracy w tym zakresie jest umożliwienie dziecku aktywnego poznaniu świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami. Należy przy tym pamiętać, ze każdy jest indywidualnością i może odbierać świat na własny, niepowtarzalny sposób. Wdrażanie założeń innowacji, odbywać się będzie zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz zasada zachowania stopniowania trudności. Zajęcie będą odbywały się jeden raz w tygodniu w godzinach popołudniowych w sali przedszkolnej.
Cel ogólny:
- kształtowanie i rozwijanie umiejętności twórczych oraz uzdolnień plastycznych dzieci poprzez różnorodne działania artystyczne.
GRUPA GUMISIE- INNOWACJA "MAŁY EKOLOG"
Wyrabianie nawyków związanych z poszanowaniem przyrody, najbliższego otoczenia i środowiska wpływa na wszechstronny rozwój osobowości dziecka. Już sam kontakt z przyrodą wywołuje uczucia opiekuńcze wobec niej. Jeżeli dziecko wykazuje intensywne zainteresowanie roślinami i zwierzętami oraz zjawiskami przyrodniczymi to równocześnie kształtuje się w nim silne i trwałe poczucie przynależności do najbliższego otoczenia.
Innowacja przewiduje rozszerzenie materiału o problematykę ekologiczną wykraczającą poza treści w realizowanym programie edukacyjnym w grupie dzieci 5 letnich. Dzieci będą aktywnie poszukiwać i działać w warunkach naturalnych. W ten sposób zostanie pobudzona aktywność poznawcza dziecka oraz wiele sfer jego rozwoju. Program innowacji ma na celu rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie przyrody oraz kształtowanie przyjaznej postawy wobec świata roślin i zwierząt. Należy uświadomić dzieciom, że są częścią przyrody oraz uwrażliwić je na przejawy degradacji środowiska.W dobie szybkiego postępu cywilizacyjnego oraz gwałtownych zmian klimatycznych coraz większe znaczenie mają działania człowieka na rzecz ochrony przyrody. Problem ten dotyczy wszystkich mieszkańców Ziemi, a edukacja ekologiczna już od najmłodszych lat jest podstawą do racjonalnego postępowania w duchu szacunku do przyrody i jej ochrony teraz i w przyszłości. Należy ukazać nie tylko zagrożenia, ale i piękno przyrody by kształtować postawy ekologiczne.
Celem innowacji jest:- Zdobywanie umiejętności obserwacji środowiska naturalnego.
- Rozbudzenie wśród dzieci poszanowania do świata przyrody i potrzeby kontaktu z nią.
- Rozwijanie postawy odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
- Dostrzeganie nieprawidłowości w działaniach ludzkich i rozwoju cywilizacyjnym.
- Wyrabianie nawyku segregowania odpadów, oszczędnego korzystania z zasobów Ziemi, konieczności recyklingu.
- Budowanie szeroko pojętych postaw proekologicznych i czynna ochrona przyrody.
- Poznanie podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego i podejmowanie działań w kierunku jego ochrony.
- Promowanie stylu życia opartego o współistnienie człowieka w harmonii z całą przyrodą.
- Rozpoznawanie zależności występujących w przyrodzie.
- Zdobycie wiedzy na temat umiejętnego korzystania z zasobów Ziemi.
- Integrowanie działań ekologicznych przedszkola i rodziny.
GRUPA WESOŁE MISIE- INNOWACJA "Z PRZYRODĄ NA TY"
Wiek przedszkolny jest idealnym czasem na poznanie przyrody i kształtowanie w przedszkolakach właściwych postaw wobec środowiska. Nasze przedszkole jest wyposażone w duży plac zabaw, posiada własny ogródek warzywny oraz rośnie w nim wiele gatunków drzew. Miejsce to jest doskonałe do rozbudzania wśród dzieci ciekawości i wrażliwości na otaczającą przyrodę. Obserwacja, bezpośredni kontakt ze światem roślin i zwierząt pozwala na kształtowanie wiedzy i umiejętności, ale przede wszystkim wyrabianiem odpowiednich postaw. Przeżywanie i obcowanie z pięknem przyrody, a także uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o otaczające je środowisko stają się fundamentem innowacji. Aby być z przyrodą na Ty należy poznać różne jej aspekty. Poprzesz szereg zaplanowanych działań dzieci poszerzą swoją świadomość, wzbogacą wiedzę, rozwiną umiejętności i ukształtują odpowiednie postawy proekologiczne.
Cele ogólne:
- rozbudzanie potrzeby kontaktu ze środowiskiem przyrodniczym,
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- zapoznanie z życiem zwierząt i roślin w różnych środowiskach przyrodniczych,
- uwrażliwienie na piękno przyrody,
- kształtowanie umiejętności współdziałania i podczas wycieczek , obserwacji, różnorodnych prac na rzecz najbliższego środowiska.