Nasze priorytety
Przedszkole nr 9 im. Pluszowego Misia
to MIEJSCE, gdzie wszyscy pracownicy, DZIECI, rodzice - razem - wspólnie - tworzą pełną bezpieczeństwa i dobrej zabawy przestrzeń, która pozwala dzieciom usłyszeć i zrozumieć siebie oraz innych, która przygotowuje do życia i wypuszcza w świat. To przestrzeń, w której korzystamy z dóbr jakie nam daje współczesna rzeczywistość, jednocześnie w pełni świadomie powstrzymujemy nadmiar wrażeń jakie niesie.
Założeniem koncepcji pracy przedszkola jest wizja miejsca działającego w oparciu o wartości ponadczasowe, gdzie przewodnikiem jest szacunek wobec siebie, uważność, skupienie i spokój a jednocześnie podążanie za nowymi wyzwaniami. Takie wartości stanowią grunt, na którym mogą wzrastać dzieci. Przedszkole to miejsce, w którym czy to w wewnętrznej ciszy, czy energii tworzenia, w swoim własnym tempie, każdy maluch może rozwijać się, kształtować relacje z otaczającą go przyrodą i ludźmi doskonaląc przy tym wszystkie swoje zmysły i wreszcie uczyć się języka współczesnych technologii.
Zapraszamy do obejrzenia wideo oraz wysłuchania hymnu naszego przedszkola
Wizja:
- Przedszkole tworzy przyjazne dla dzieci, bezpieczne, środowisko oparte na dobrych relacjach. Panuje tu życzliwa atmosfera bazująca na kulturze osobistej nauczycieli, dzieci i rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu.
- Przedszkole wspiera wszechstronny rozwój dziecka, dba o jego zdrowie, rozwój fizyczny, społeczny, emocjonalny i kognitywny szanując indywidualne, niepowtarzalne cechy każdego z nich.
- Przedszkole w swej pracy z dziećmi kieruje się koncepcją wielu rodzajów inteligencji H. Gardnera, co pozwala dostosowywać sposób oddziaływań do potrzeb każdego przedszkolaka, jego indywidualnych talentów i możliwości.
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku taki rodzaj wsparcia, jakiego potrzebuje ono na danym etapie rozwoju.
- Przedszkole kształtuje u dzieci kompetencje współdziałania w zespole i uczenia się od siebie nawzajem.
- Przedszkole poprzez bogatą ofertę zajęć stwarza dzieciom możliwość przeżywania nowych doświadczeń i uczy rozumienia reguł świata społecznego, przyrodniczego oraz współczesnych technologii.
- Przedszkole tworzy wraz z rodzicami wspólną przestrzeń spójnych oddziaływań wychowawczych na rzecz dzieci.
- Przedszkole to miejsce, gdzie kadrę tworzy zespół osób nastawionych innowacyjnie wobec przyjętych założeń, chętnych do doskonalenia kwalifikacji zawodowych, poszukujących nowatorskich rozwiązań edukacyjnych opartych na najnowszych osiągnięciach neurodydaktyki.
- Przedszkole znane jest w środowisku lokalnym jako placówka oferująca usługi opiekuńczo-wychowawczo - edukacyjne na wysokim poziomie jakości.
- Przedszkole aktywnie włącza się do działań na rzecz społeczności lokalnej.
- Przedszkole to miejsce w którym dzieci prezentują swoje osiągnięcia w różnych dziedzinach nauki, kultury i sportu, godnie reprezentują rodzinę, swoją placówkę, miasto, Ojczyznę.
W pracy z dziećmi wykorzystujemy następujące metody polisensoryczne
- lapbooking jako metoda wielozmysłowego przetwarzania informacji,
- Kodowanie na dywanie - wprowadzenie do programowania, rozwój logicznego myślenia, twórcze rozwiązywanie problemów, tworzenie prostych algorytmów działania, poznanie języka nowoczesnych technologii, rozwijanie inteligencji wizualno-przestrzennej,
- Beginning literacy - wprowadzenie najmłodszych w świat aktywnego odbiorcy literatury - metoda opracowana przez Uniwersytet w Akureyri - Islandia, metoda zaadaptowana do polskich realiów przez autora koncepcji,
- GBL - rozwijanie myślenia, twórcze rozwiązywanie problemów, nabywanie odporności emocjonalnej, współdziałania w grupie się poprzez wykorzystywanie i tworzenie własnych gier,
- gamifikacja,
- twórcze opowiadania - rozwój myślenia, rozwój sprawności językowej, bogacenie słownictwa,
- tworzenie własnych StoryLine- rozwój myślenia przyczyna-skutek, sekwencji czasowych, poszukiwanie własnych, twórczych rozwiązań,
- Dziecięca matematyka E. Gruszczyk- Kolczyńskiej,
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- pedagogika zabawy Klanza,
- logorytmika,
- gry terenowe,
- gimnastyka rytmiczna Kniessów,
- gimnastyka twórcza Labana i Orffa,
- metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- drama,
- elementy "Porozumienia bez przemocy" M. Rosenberga,
- elementy Glottodydaktyki prof. Rocławskiego,
- elementy metody symultaniczo-sekwencyjnej prof. Cieszyńskiej,
- elementy metody C. Fraineta,
- techniki origami i mandali,
- elementy metody D. Dziamskiej,
- elementy kinezjologii edukacyjnej Dennisona - integracja prawej i lewej półkuli - niezbędna w procesie nabywania wiedzy i umiejętności.
Kompetencje kluczowe w naszym przedszkolu1. Rozumienie i tworzenie informacji: dziecko rozumie i nazywa świat wokół siebie, wyraża swoje emocje i uczucia za pomocą słowa, obrazu, dźwięku, porozumiewa się z innymi i stara się ich zrozumieć. Porzez czytanie tekstów literackich rozwija język, w tym język uczuć, interesuje się kontaktem z innymi ludźmi (dorosłymi i dziećmi). Słucha utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak i zaproszonych gości. Rozwija wypowiedzi spontaniczne i kierowane. Ćwiczy pamięć, poprzez naukę wierszy, ról (drama, zabawy paluszkowe, tatr kukiełkowy, pacynki). Poprzez występy artystyczne dzieci w uroczystościach przedszkolnych. Bierze udział w codziennych różnorodnych zabawach logopedycznych (artykulacyjnych, oddechowych, logorytmicznych) przeprowadzanych przez nauczycieli dla całej grupy. Poprzez ćwiczenia grafomotoryki ręki – jako przygotowanie do pisania (np. plastelina, ciastolina, gazety, masa solna, kształtki sensoryczne, piasek sensoryczny), doskonali sprawności grafomotoryczne (kreślenie po śladzie, łączenie kropek, labirynty). Ma kontakt z żywym słowem – nauczyciel, aktorzy (spektakle teatralne na miejscu oraz wyjazdowe). Ma codzienny kontakt z literaturą dla dzieci poprzez biblioteczkę w sali.2. Wielojęzyczność: dziecko jest zainteresowane różnymi językami i kulturami, jest ciekawe świata, rozumie, wyraża i interpretuje pojęcia, myśli, uczucia, fakty i opinie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie). Uczestniczy w zajęciach o różnych kulturach, lubi poznawać świat, czyta napisy, proste wyrazy, porozumiewa się w mowie. Uczestniczy w zajęciach języka angielskiego, który jest również wplątany w codzienne aktywności w grupie. Podczas zajęć przedszkolaki poznają i utrwalają podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim (np. podają swoje imię, określają nastrój, liczą, nazywają kolory, części ciała, ubrania, podają nazwy zwierząt, części garderoby). Uczą się metodą nauczania języka angielskiego poprzez ruch, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza reagowanie całym ciałem.
Przedszkole bierze udział w MIĘDZYNARODOWYM PROGRAMIE POWSZECHNEJ DWUJĘZYCZNOŚCI "Dwujęzyczne dzieci"/"Bilingual Future. Współpracuje z centrum Języków Obcych Best – program Teddy Eddy. Bierze udział w międzynorodowym projekcie Postcrossing, w konkursach dramy i piosenki w języku angielskim.Organizuje: Dzień Języków Obcych, Tydzień Europejski, Dzień świętego Patryka. Pozyskuje materiały dydaktyczne z Urzędu Publikacji Unii Europejskiej w Luksemburgu.
3. Kompetencje matematyczne, nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii: dziecko rozumuje matematycznie, liczy, szereguje, kategoryzuje, rozwija logiczne myślenie, obserwuje przyrodę i pragnie ją wyjaśniać, opisywać, doświadczać jej, konstruuje budowle i proste urządzenia, przeprowadza obserwacje i eksperymenty. Liczy, tworzy rytmy, rozpoznaje i tworzy wzory, opisuje świat przyrody, uczestniczy w doświadczeniach przyrodniczych i wyciąga wnioski.
W przedszkolu realizowane są Innowacje pedagogiczne „Główka pracuje, liczy i koduje” oraz kolejne edycje programu EduSense „Uczymy dzieci programować". Realizowane są ćwiczenia z programu prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – DZIECIĘCA MATEMATYKA (m.in. przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu). Przedszkole współpracuje z Pałacem Młodzieży w Katowicach – "Fizyka i chemia w piaskownicy". Bierze udział w kampanii edukacyjnej "Przedszkolaku złap oddech! – zatrzymaj smog!" Organizuje: Dzień Drzewa, Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata.
4. Kompetencje cyfrowe: dziecko umie korzystać z mediów, jest ciekawe świata i otwarte współpracuje z innymi, nie jest uzależnione od świata cyfrowego. Podejmuje różne działania związane z programowaniem (kodowaniem, tworzeniem prostych algorytmów).Bierzemy udział w europejskiej inicjatywie - Tygodniu Kodowania CodeWeek, obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu, dzieci bawią się i uczą podczas zajęć z ozobotami. Nauczyciele podczas zajęć wykorzystują tablicę multimedialną.
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się: dziecko odczuwa empatię wobec innych, uczy się odporności na porażkę i niepewność związaną ze złożonym światem, konstruktywnie współpracuje z innymi osobami, jest wytrwałe i zdolne do pokonywania przeszkód, jest ciekawe świata i zmotywowane do uczenia się. Uczy się przez zabawę, ruch, działanie, doświadczając świata nie tylko w sali ale przede wszystkim podczas aktywności w ogrodzie, parku, lesie przez słuch, wzrok, dotyk, węch, współpracując w parach i w grupie, biorąc udział w grach terenowych. Uczymy się od siebie nawzajem i od starszych kolegów z zaprzyjaźnionych szkół w ramach tutoringu równieśniczego. Tworzymy wspólne projekty, rozwiązujemy zagadki. Podczas wszelkich zajęć dzieci kształtują umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z własnych działań prowadzonych w przedszkolu, uczą się konkretnych zachowań i reakcji. Wdrażane są do samodzielnego zdobywania wiedzy przy pomocy różnorodnych źródeł wiedzy (tradycyjnych i nowoczesnych).Nauczyciele stosują wzmocnienia pozytywne, pracują na zasobach dzieci i je rozwijają. W przedszkolu realizowany jest międzynarodowy projekt edukacyjny "Emocja", projekt „Sen żyrafy. Empatyczna komunikacja z dziećmi. Projekt Porozumienia bez Przemocy dla przedszkoli”. Od lat włączamy się do kampanii "19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży".6. Kompetencje obywatelskie: dziecko zna swoją małą i dużą ojczyznę, uczy się legend i baśni dotyczących właściwego postępowania, odróżniania dobra od zła, uczy się historii Polski, umie opowiedzieć, gdzie jest jego dom i ojczyzna, szanuje innych. Zna swoje prawa, uczy się praw obywatelskich, równości oraz poszanowania innych osób, uczy się patriotyzmu.Przedszkole bierze udział w międzyprzedszkolnych konkursach patriotycznych "Nad nami orzeł biały", "Jesteśmy dumni z Polski". Jest organizatorem konkursów „Moja mała ojczyzna”. Realizuje projekt edukacyjny „Jesteśmy Polakami - Święto Niepodległości”. Bierze udział w akcjach charytatywnych - Unicef, Świetlikowo, Góra grosza. W naszym przedszkolu obchodzimy, m.in. Dzień Niepodległości, Dnień Flagi, Dnień Patrona przedszkola - Pluszowego Misia.7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości: dziecko wykorzystuje swoje pomysły, umie przekształcać jedne elementy w drugie w zależności od potrzeb, ma dużą wyobraźnię, podejmuje inicjatywę co do zabawy i tego, czym chce się zająć w określonym czasie, jest wytrwałe. Odczuwa empatię, wymyśla własne rozwiązania, docenia pomysły swoje i innych, jest odważne.W ramach realizowania treści tej kompetencji stwarzane są każdorazowo okazje pozwalające dzieciom samodzielnie doświadczać, eksperymentować, eksplorować. Kształtowana jest współpraca podczas stawiania dzieciom zadań do wykonania w parach, grupach czy zespołach, co pozwala im poczuć się współodpowiedzialnymi za ostateczny efekt podejmowanych działań. Prowadzone są warsztaty plastyczne, wizualizacyjno-przestrzenne, sportowe, logorytmiczne, kulinarne, eksperymentalno-doświadczalne prowadzone przez nauczycieli. Przedszkole włącza się do akcji charytatywnych w ramach projektów i akcji międzynarodowych, ogólnopolskich i lokalnych – Unicef, Świetlikowo, Góra grosza, „Świąteczna zbiórka książek" - dla katowickiego oddziału Fundacji Onkologicznej Rakieta, zbiera żołędzie dla zwierząt dla nadleśnictwa, karmy dla zwierząt dla Miejskiego Schroniska.8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej: dziecko rozwija się poprzez literaturę, teatr, film, taniec, gry, sztukę, wzornictwo, muzykę, rytuały, architekturę i w formach hybrydowych, lubi uczestniczyć w zajęciach związanych ze sztuką, szuka własnych form wyrażenia siebie, śpiewa piosenki, recytuje, rysuje, maluje, tworzy konstrukcje, przekształca, ogląda sztukę. Porzez codzienną aktywność plastyczną - malowanie (w tym nietypowymi technikami, np. malowanie kasztanami, folią), rysowanie, tworzenie własnych zabawek z surowców wtórnych, aktywność muzyczną - malowanie do utówów muzyki klasycznej, muzogramy, grę na instrumentach, tworzenie uładów tanecznych.
Dzieci biorą udział w różnych uroczystościach, jako mali aktorzy (Święto Niepodległości, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Górnika, Wigilia, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, prezentacje artystyczne, zakończenie przedszkola). Przedszkole jest inicjatorem challenge'u "Jerusalema" włączającego inne przedszkola do wspólnego tańca. Bierze udział w konkursach przedszkolnych, gminnych, powiatowych, wojewódzkich (muzyczne, plastyczne, recytatorskie), w koncertach, przedstawieniach teatralnych.