• Programy, akcje, kampanie

        •  

          Przedszkole nr 9 im. Pluszowego Misia w Tychach

          Programy, akcje, projekty i innowacje – 2023/2024

           

          INNOWACJE:

          1. Innowacja własna ,,Ulubione sylabki" - koordynator Agnieszka Piasecka

          Czas realizacji : 01.10.2023 - 31.05.2024

          Realizacja projektu: grupa Uszatki

          Cel: Stymulowanie procesu edukacji językowej

           

          PROJEKTY, AKCJE, PROGRAMY:

           

          1. Ogólnopolski projekt ,,Z darami natury świat nie jest ponury" - koordynator Agnieszka Piasecka

          Czas realizacji 01.10.2023 - 31.05.2024

          Realizacja projektu: grupa Uszatki

          Cel: Kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz zapoznanie z ideą zero waste. przyrodniczych, dostrzeganie i poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych.

           

          1. Projekt ,,19 dni przeciwko przemocy" - koordynatorzy Anna Pietrasina i Agnieszka Piasecka

          Czas realizacji: 01.11.223 - 19.11.2023

          Realizacja projektu:

          Puchatki - Grażyna Gładki - Giel

          Wesołe Misie - Natalia Godula, Ewa Sojka - Pikos

          Gumisie - Anna Pietrasina, Katarzyna Taboł - Wójtowicz

          Uszatki - Agnieszka Piasecka, Bożena Zarzyna

          Cel: Budowanie świata, w którym nie ma przemocy wobec dzieci i młodzieży, gdzie każdy ma zapewnione odpowiednie warunki dorastania i rozwoju.

           

          1. Przedszkole przyjazne sensorycznie - koordynatorzy Agnieszka Piasecka, Anna Pietrasina, Katarzyna Taboł - Wójtowicz

          Czas realizacji: rok szkolny 2023/2024

          Realizacja:

           Puchatki - Grażyna Gładki - Giel

          Wesołe Misie - Natalia Godula, Ewa Sojka - Pikos

          Gumisie - Anna Pietrasina, Katarzyna Taboł - Wójtowicz

          Uszatki - Agnieszka Piasecka, Bożena Zarzyna

          Cel: Rozwija zmysły, dziecko uczy się pracować w grupie, poznaje reguły współdziałania
          i komunikacji. Rozwijają się jego zdolności motoryczne, ale także stopniowo wycisza się.

           

          1. Projekt - "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" - koordynatorzy Agnieszka Piasecka, Anna Pietrasina

          Czas realizacji: 14.09.2023 - 24.05.2023

          Realizacja projektu:

          Gumisie - Anna Pietrasina, Katarzyna Taboł - Wójtowicz

          Uszatki - Agnieszka Piasecka, Bożena Zarzyna

          Cel: Rozwijanie i promowanie czytelnictwa. 

          1. Projekt Tydzień Zdrowia koordynator Agnieszka Piasecka

          Czas realizacji 08. – 12.04.2024

          Realizacja projektu:

          Puchatki - Grażyna Gładki - Giel

          Wesołe Misie - Natalia Godula, Ewa Sojka - Pikos

          Gumisie - Anna Pietrasina, Katarzyna Taboł - Wójtowicz

          Uszatki - Agnieszka Piasecka, Bożena Zarzyna

          Cel: Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, motywowanie do zdrowego stylu życia przez zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej.

           

          1. Tutoring rówieśniczykoordynator Agnieszka Piasecka

          Czas realizacji: cały rok szkolny 2023/2024

          Realizacja projektu:

          Puchatki - Grażyna Gładki - Giel

          Wesołe Misie - Natalia Godula, Ewa Sojka - Pikos

          Gumisie - Anna Pietrasina, Katarzyna Taboł - Wójtowicz

          Uszatki - Agnieszka Piasecka, Bożena Zarzyna

          Cel: Współpraca wychowanków przedszkola z uczniami szkoły, z których jedni mają większe doświadczenie, wiedzę i poziom kompetencji w jakimś obszarze, a drudzy nabywają od nich konkretnych umiejętności. 

           

          1. Projekt ,,Z chemią i fizyką od piaskownicy” koordynator Agnieszka Piasecka

          Czas realizacji : rok szkolny 2023/2024

          Realizacja projektu:

          Gumisie - Anna Pietrasina, Katarzyna Taboł - Wójtowicz

          Uszatki - Agnieszka Piasecka, Bożena Zarzyna

          Cel: Doświadczanie wiedzy w praktyce poprzez eksperymenty, które ukazują nam w jaki sposób funkcjonuje świat.

           

          1. Ogólnopolski Projekt Edukacyjny “Gramy w zielone” - koordynator Anna Pietrasina  

          Czas realizacji : od 01.09.2023 r. do 28.06.2024 r. 

          Realizacja projektu przez:

          Anna Pietrasina, Katarzyna Taboł-Wójtowicz w grupie Gumisie

          Głównym celem projektu jest zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska naturalnego oraz budzenie u dzieci wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody. 

           

          1. Ogólnopolski  Projekt FA LA MIkoordynator Katarzyna Taboł-Wójtowicz

          Czas realizacji:  od 1.09.2023 do 30.06.2024

          Realizacja projektu przez:

          Katarzyna Taboł-Wójtowicz i Anna Pietrasina -  grupa Gumisie

          Celem głównym projektu jest rozwijanie motoryki małej dziecka, poprzez zabawy plastyczno-muzyczne, kształtowanie wrażliwości na muzykę oraz odreagowanie napięć i silnych emocji.

           

          1. Akcja Zdrowo i Sportowo – Ogólnopolski Program Edukacyjny Zdrowo i Sportowo”- koordynatorzy Katarzyna Taboł-Wójtowicz, Anna Pietrasina

          Czas realizacji: od 1.09.2023 do 30.06.2024

          Realizacja projektu przez:

          Katarzyna Taboł-Wójtowicz i Anna Pietrasina -  grupa Gumisie

          Celem projektu jest:

          • założenie, że aktywne dzieci to zdrowsi dorośli.
          • zmniejszenie otyłość, zapobieganie wielu chorobom i poprawa odporności.
          • utrwalenie zdrowych nawyków na całe życia.
          • zwiększenie pewności siebie dzieci, poprawa pamięci i koncentracji.
          • nauka zasad fair play oraz współpracy w grupie.

           

           

          1. Projekt „Kubusiowi Przyjaciele Natury”- koordynator: Katarzyna Taboł-Wójtowicz

          Czas realizacji: od 1.09.2023 do 30.06.2024

          Realizacja projektu przez:

          Katarzyna Taboł-Wójtowicz i Anna Pietrasina -  grupa Gumisie

          Celem projektu jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat.

           

          1. Ogólnopolski projekt edukacyjny "Cyfrowa podróż z Avatarem’’- koordynator Natalia Godula

          Czas realizacji: od 01.10.2023 do 31.05.2024

          Realizacja projektu przez:

          - Natalia Godula w grupie Wesole Misie 

          - Grażyna Gładki Giel w grupie Puchatki 

          Cel główny: rozwijanie kompetencji cyfrowych u dzieci w wieku przedszkolnym.

           

          1. Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Gramy zmysłami ’’ - koordynator: Natalia Godula

          Czas realizacji: 10.2023 – 05.2024

          Realizacja projektu przez:

          - Natalia Godula, Ewa Sojka - Pikos w grupie Wesołe Misie

          Cel – rozwijanie zmysłów u dzieci.Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowanie wiedzy na temat integracji sensorycznej,

           

          1. Postcrossing - projekt międzynarodowy – koordynator Ewa Sojka-Pikos

          Czas realizacji: 1.09.2023 – 30.06.2024

          Realizacja projektu przez:

          - Natalia Godula w grupie Wesole Misie 

          - Grażyna Gładki Giel w grupie Puchatki 

          - Anna Pietrasina w grupie Gumisie 

          - Agnieszka Piasecka w grupie Uszatki

          Głównym założeniem Postcrossingu jest to, że jeśli jeden z zarejestrowanych członków wyśle pocztówkę, w zamian dostanie co najmniej jedną wysłaną do niego przez losowego postcrossera z dowolnego miejsca na świecie. Korespondencja prowadzona jest w języku angielskim. Nasze przedszkole bierze czynny udział w tym projekcie od kilku lat. Uczestnictwo w Postcrossingu wspiera rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej oraz w zakresie wielojęzyczności.

           

          1. Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF - projekt międzynarodowy – koordynator

          Ewa Sojka-Pikos

          Czas realizacji: 20.11.2023

          Realizacja projektu przez:

          - Natalia Godula w grupie Wesole Misie 

          - Grażyna Gładki Giel w grupie Puchatki 

          - Anna Pietrasina w grupie Gumisie 

          - Agnieszka Piasecka w grupie Uszatki

          W tym dniu odbywają się zajęcia edukacyjne poświęcone tematyce praw dziecka. Placówki biorące udział w projekcie mogą też okazać solidarność ze wszystkimi dziećmi na świecie, szczególnie tymi których prawa nie są respektowane, poprzez udział w zaproponowanych przez UNICEF wydarzeniach specjalnych: grach, zabawach, marszach.

           

          1. Międzynarodowy Program Powszechnej Dwyjęzyczności "Bilingual Future" - koordynator Natalia Godula

          Czas realizacji: od 01.10.2023 do 31.05.2024

          Realizacja projektu przez:

          - Grażyna Gładki Giel w grupie Puchatki

          - Natalia Godula, Ewa Sojka Pikos w grupie Wesołe Misie

          - Katarzyna Taboł Wójtowicz, Anna Pietrasina w grupie Gumisie

          Cel główny: wprowadzenie dzieci w świat języka angielskiego równolegle do języka ojczystego tak, aby angielski nigdy nie stał się dla nich językiem obcym.

           

          1. Tytuł projektu e-Twinning: Przeszłość i Przyszłość, ręka w rękę - koordynator: Grażyna Gładki-Giel

          Czas trwania projektu: 5- miesięcy

          Realizacja projektu:

          - Grażyna Gładki Giel w grupie Puchatki

          - Natalia Godula w grupie Wesołe Misie

          Członkostwo: Turcja(8), Polska(2)

          Zakres wieku: 3,4,5

          Utworzono dnia:18.10.2023

          Języki obowiązujące: Angielski, Turecki, Polski

          Przedmioty nauczania: Sztuka, Historia Kultury, Przedmioty Przedszkolne

           

          Kluczowe kompetencje:

          Świadomość i ekspresja kulturowa, Osobista, społeczna i nauka uczenia się, Społeczność
          i uczenie się.

           

          Opis projektu:

          Dzieci przeważnie żyją w środowisku, w którym ich rodzice są obecni jako rodzina nuklearna. Dziś niestety relacje pokrewieństwa osłabły, stosunki sąsiedzkie prawie nie istnieją, a liczba dzieci, które nie mogą spędzać czasu z dziadkami, jest bardzo duża. W niektórych badaniach stwierdzono, że dzieci dorastające w przeludnionych rodzinach mają przewagę pod względem inteligencji wielorakiej. Nasz projekt ma na celu zwiększenie różnorodności kulturowej wśród dzieci w wieku przedszkolnym od przeszłości do teraźniejszości oraz szacunku dla osób starszych. Odkrywając różnice, komunikując się z dziećmi z innych szkół lub krajów oraz współpracując nad wspólnymi projektami, dzieci rozwiną ważne umiejętności, takie jak komunikacja, współpraca, kreatywność
          i krytyczne myślenie. Dzieci są obecne w środowisku, w którym ich rodzice są obecni jako rodzina karmiąca. Dzisiaj niestety relacje pokrewieństwa osłabły, a liczba dzieci, które nie mogą kontrolować czasu z dziadkami, jest bardzo mała. W niektórych badaniach wykazano, że dzieci dorastające w przeludnionych rodzinach mają zastosowanie pod kątem analizy wielorakiej. Nasz projekt ma na celu upowszechnienie różnorodności kulturowej wśród dzieci w wieku przedszkolnym od przeszłości do teraźniejszości oraz szacunku dla osób starszych. 

          Komunikacja  z dziećmi z innych szkół lub krajów oraz współpraca nad wspólnymi projektami, rozwiną ważne umiejętności, takie jak komunikacja, współpraca, kreatywność
          i podstawowe myślenie.

           

          1. Tytuł projektu e-Twinning: Wzory Natury - koordynator: Grażyna Gładki-Giel

          Czas trwania projektu: luty-maj 2024

          Realizacja projektu:

          - Grażyna Gładki- Giel w grupie Puchatki

          Cele projektu:

           

          • Umożliwienie uczniom obserwacji różnych ekosystemów i zrozumienia bogactwa kolorów
            i wzorów w tym ekosystemie poprzez odwiedzanie obszarów przyrodniczych w różnych klimatach,
          • Promowanie umiejętności zapamiętywania, klasyfikowania i analizowania obserwacji,
          • Rozwijanie zdolności motorycznych poprzez czynności takie jak sortowanie, układanie
            i tworzenie z naturalnych materiałów,
          • Wprowadzenie bardziej zaawansowanych pojęć naukowych, takich jak cykl życiowy roślin
            i zwierząt oraz charakterystyka różnych ekosystemów, 
          • Podnoszenie świadomości ekologicznej i rozumienie współzależności organizmów żywych poprzez angażowanie się w gry terenowe i działania eksploracyjne w środowisku naturalnym,
          • Wspieranie działań na rzecz ochrony zagrożonych gatunków i ich siedlisk, Umożliwienie uczniom przekształcenia inspiracji czerpanych z natury w dzieła artystyczne przy użyciu różnych technik plastycznych, Informowanie uczniów o ochronie przyrody, zrównoważonym rozwoju
            i świadomości ekologicznej,
          •  Aby zwrócić uwagę na środowisko ...

           

          1. Ogólnopolski projekt edukacyjny: Kodujemy

          Czas realizacji: od 15.02.2024 do 21.06.2024

          Realizacja projektu przez:

          - Grażyna Gładki Giel w grupie Puchatki 

                   Cel główny:

          • Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna),
          • Nauka przez zabawę i doświadczanie (odejście od transmisyjnego przekazywania wiedzy
            i pracy statycznej przy stolikach), uwzględniająca nurt STEA

           

           

          1. Projekt „ Poruszające bajki o emocjach”

          Czas realizacji: luty, II 2024

          Realizowany przez trenerów firmy Psychologos w grupie ‘Wesołe Misie”, „Uszatki”

          Cele główne:

          • wspieranie rozwoju kompetencji emocjonalno – społecznych.
          • radzenie sobie z trudnymi sytuacjami,
          • komunikowanie swoich potrzeb i odczuć,
          • nawiązywanie i utrzymywanie zdrowych relacji z rówieśnikami.